Historien bag black friday – fra amerikansk tradition til dansk fænomen

Historien bag black friday – fra amerikansk tradition til dansk fænomen

Historien bag black friday – fra amerikansk tradition til dansk fænomen

Hvert år i november kaster danskerne sig ud i en af årets største shoppedage: Black Friday. Rabatterne er store, handlen intens, og butikkerne bugner af tilbud – men hvordan blev denne amerikanske tradition egentlig en fast del af danskernes kalender? Historien om Black Friday er langt mere end blot en dag med gode priser; den fortæller om globalisering, kulturel udveksling og forbrugsvaner i rivende udvikling.

Denne artikel tager dig med på en rejse gennem Black Fridays historie – fra dens beskedne og lidt dystre begyndelse i USA til den enorme kommercielle begivenhed, vi kender i dag. Vi undersøger, hvordan navnet opstod, hvordan dagen blev et tilløbsstykke for amerikanske shoppere, og hvordan traditionen til sidst fandt vej til Danmark, hvor den har sat sit helt eget præg på dansk detailhandel og forbrugskultur.

Er Black Friday i dag mest en kommerciel fest eller et kulturelt fænomen? Læs med, når vi dykker ned i historien bag Black Friday – fra amerikansk tradition til dansk fænomen.

Black Fridays oprindelse og navnets betydning

Black Friday har sine rødder i USA og forbindes oprindeligt med dagen efter Thanksgiving, som traditionelt markerer starten på julehandlen. Navnets betydning har flere forklaringer, men den mest udbredte stammer fra Philadelphia i 1960’erne, hvor politiet brugte udtrykket “Black Friday” til at beskrive den kaotiske trafik og menneskemylder, der opstod, når tusindvis af mennesker strømmede til byens butikker for at gøre gode kup.

En anden forklaring peger på, at netop denne dag var vigtig for butikkernes økonomi: Fra at have røde tal i regnskaberne (underskud) gik mange forretninger denne dag “i sort” (overskud), hvilket i regnskabssprog markerer, at man igen tjener penge.

Uanset oprindelsen er Black Friday i dag blevet synonym med store rabatter og begyndelsen på den hektiske julehandel.

En amerikansk shoppingtradition tager form

I midten af det 20. århundrede begyndte Black Friday for alvor at tage form som en årlig shoppingbegivenhed i USA. Dagen efter Thanksgiving blev hurtigt kendt som tidspunktet, hvor butikkerne lokkede kunderne til med ekstraordinære tilbud og store rabatter for at kickstarte julesalget.

Allerede tidligt om morgenen dannede der sig lange køer foran stormagasinerne, og det blev efterhånden en tradition for mange amerikanske familier at tage på indkøbstur sammen.

Medierne begyndte at dække de store menneskemængder og kaotiske scener, hvilket kun øgede opmærksomheden om fænomenet. Black Friday udviklede sig således fra blot at være starten på julehandlen til at blive et kulturelt fænomen i USA, hvor forbrug og fællesskab gik hånd i hånd.

Vejen fra USA til resten af verden

Selvom Black Friday i mange år var et udelukkende amerikansk fænomen, begyndte traditionen i løbet af 2000’erne at sprede sig til resten af verden. Med globaliseringen og internettets udbredelse blev internationale forbrugere hurtigt opmærksomme på de store tilbud og det voldsomme forbrug, der kendetegnede dagen efter Thanksgiving i USA.

Multinationale virksomheder og onlinebutikker som Amazon og eBay spillede en central rolle i at eksportere konceptet, idet de begyndte at markedsføre Black Friday-udsalg til kunder uden for USA.

Europæiske og asiatiske detailhandlere fulgte trop og introducerede egne versioner af udsalgsdagen for at tiltrække kunder og kickstarte julesalget. På den måde blev Black Friday gradvist et globalt fænomen, der i dag fejres i utallige lande verden over – ofte tilpasset lokale handelsmønstre og kulturer.

Black Fridays indtog i Danmark

Selvom Black Friday længe var et ukendt begreb i Danmark, begyndte de første tegn på traditionens indtog at vise sig i starten af 2010’erne. Flere større danske kæder og webshops så potentialet i det amerikanske shoppingfænomen og begyndte at markedsføre store rabatter og særtilbud på dagen efter den amerikanske Thanksgiving.

Særligt e-handlen var hurtigt til at adoptere Black Friday, og det varede ikke længe, før fysiske butikker fulgte trop.

Forbrugerne tog hurtigt den nye shoppingdag til sig, og allerede få år efter var Black Friday blevet en af årets største handelsdage i Danmark. I dag er Black Friday en fast forankret begivenhed, hvor både butikker og forbrugere planlægger store indkøb og markante prisnedsættelser, og dagen har sat sit tydelige præg på dansk detailhandel.

Traditionen i dag – kommerciel fest eller kulturelt fænomen?

I dag er Black Friday blevet et markant indslag i den danske kalender, hvor butikker landet over lokker med store rabatter og fristende tilbud. For mange forbrugere er dagen blevet lig med jagten på gode køb og startskuddet til juleshoppingen, mens butikkerne bruger Black Friday som en mulighed for at booste omsætningen inden årets afslutning.

Kritiske røster har dog peget på, at traditionen primært har udviklet sig til et kommercielt fænomen uden dybere kulturel forankring i Danmark. Alligevel har Black Friday på kort tid formået at sætte sit præg på danskernes forbrugsvaner og har – trods sin amerikanske oprindelse – bidraget til en ny slags fællesskab omkring shopping og forbrugsfest.

Om det i længden vil blive opfattet som mere end blot en handelsdag, afhænger af, om traditionen får en bredere kulturel betydning, eller om den fortsat blot vil være et symbol på forbrugerismens indtog i Danmark.

Registreringsnummer 37407739